Dział PublicystykaThrowback Thursday

Throwback Thursday 132: Katy Perry – Dark Horse



Czym żył i oddychał światowy rynek muzyczny w 2013 roku? Jedną z najgłośniejszych popowych premier – Prism od barwnej i wizerunkowo nieobliczalnej Katy Perry. Po dzikim Roar, wokalistka wyruszyła w podróż do starożytnego Egiptu, gdzie do dziś za jej śladami podążyło ponad dwa miliardy widzów.

null29 lipca 2013 roku na ulicach Los Angeles pojawiła się ciężarówka z napisem KATY PERRY PRISM 10 22 2013,  zwiastującym nadejście czwartego albumu studyjnego Katy Perry. Początkowo wywołało to liczne spekulacje w internecie, aż w końcu sama wokalistka potwierdziła fakt ukazania się Prism. Premiera krążka nastąpiła 22 października tego samego roku i osiągnął ogromny sukces komercyjny w wielu krajach. Płyta zdobyła swój numer jeden m.in. w Australii, Kanadzie, Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych oraz na Tajwanie. Wysokie pozycje przełożyły się na dostojny rezultat sprzedażowy. W Australii wydawnictwo stało się pięciokrotnie platynowym, zaś potrójnie w Austrii, Kanadzie, Meksyku, a podwójnie w USA z łącznie około dwumilionowym wyprzedanym nakładem i w Polsce z 40 tysiącami sprzedanych kopii. Prism było także nominowane do nagród Grammy w kategorii Best Pop Vocal Album.

nullPłytę nagłaśniało kilka singli, w tym przebój Roar. 17 grudnia 2013 roku do rozgłośni radiowych trafiła piosenka Dark Horse z gościnnym udziałem rapera Juicy J. która pierwotnie była jedynie singlem promocyjnym. Twórcami tekstu są Katy Perry, Jordan Houston, Sarah Hudson, Max Martin oraz Henry Walter, natomiast jego produkcją zajęli się Dr. Luke, Martin i Cirkut. Zważywszy na wielki sukces na liście iTunes oraz przebywanie w pierwszej czterdziestce zestawienia, zdecydowano się wybrać utwór na rolę oficjalnego trzeciego singla. Bez promocji w Stanach Zjednoczonych utwór wspiął się do 6. miejsca Billboard Hot 100 i osiągnął pierwszą pozycję na amerykańskim iTunes. Ostatecznie numer dołączył do kolekcji numerów jeden Katy na liście Billboardu, gdzie spędził łącznie 4 tygodnie. Równie imponująco singiel prezentował się w innych kategoriach amerykańskiej listy. Piosenka znalazła się w aż ośmiu zestawieniach, wliczając jednocześnie Latin Pop Songs, Adult Contemporary, Rhythmic oraz R&B/Hip-Hop Airplay. Ponadto dotarła do czołówek list takich krajów jak Bułgaria, Włochy, Australia oraz Polska, gdzie kawałek uplasował się na 1. miejscu Polish Airplay Top 100. Trap i hip-hopowy singiel nominowano do Grammy w kategorii Best Pop Duo/Group Performance. Łącznie sprzedał się w ilości 13,2 miliona egzemplarzy, stając się drugą najczęściej kupowaną piosenką na całym świecie w 2014 roku. W samych Stanach singiel stał się diamentowy, a jego nakład wyniósł ponad 6 milionów sztuk.

W ramach promocji albumu Katy Perry wyruszyła w tracę koncertową The Prismatic World Tour obejmującą Oceanię, Azję, Europę i Amerykę Północną. 24 lutego 2015 roku artystka wystąpiła w Kraków Arenie.

Po ciepłym odzewie słuchaczy, przystąpiono do pracy nad teledyskiem. Dark Horse wyreżyserował Mathew Cullen, który wcześniej pracował nad klipem do piosenki California Gurls. W nowej produkcji z motywem egipskim wokalistka wcieliła się w postać o imieniu Katy Pätra, będącą nawiązaniem do Kleopatry. 9 czerwca 2015 roku nagranie osiągnęło miliard wyświetleń, tym samym nadając Katy tytuł pierwszej artystki w historii, która tego dokonała.

Tags
Show More


Related Articles

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.