Dział PublicystykaRecenzje

The Venus Project – Vol. 1 (2018), recenzja Pawła Markiewicza


The Venus Project - Vol. 1
  • Data premiery:
    08 03 2018
  • Wytwórnia:
    Dryden Street
  • Gatunek:
    dreampop
  • Single:
    Won't Hurt, Need A Men
Najlepsze utwory: Won't Hurt, Numb, Need / Want
Najsłabsze utwory:

W dzisiejszych czasach Dzień Kobiet nabiera specjalnego charakteru. W minionym roku mieliśmy styczność z takimi akcjami jak „#MeToo” czy „#TimesUp”. Płeć piękna nie tylko zaczęła walczyć z uprzedmiotowieniem i brakiem równouprawnienia w branżach muzycznych i aktorskich, ale także w życiu codziennym. Z okazji 8 marca, Georgia Nott – wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów formacji Broods, zaprezentowała wyjątkowy, solidarnościowy projekt muzyczny.

Życie kobiety z naszej, męskiej perspektywy może wydawać się bardziej barwne i kolorowe. To im przypisuje się filigranowość, delikatność i uczuciowość. Z drugiej strony te na pozór piękne rzeczy i cechy przypisywane płci pięknej, przynoszą wiele bólu i cierpienia. Tak przynajmniej przedstawia to Georgia Nott w magicznym The Venus Project, który zrodził się właśnie z myślą o dojrzałych dziewczętach w przemyśle muzycznym. To prawdziwa rollercoaster, który wiedzie nas od sfery sacrum do profanum, gdzie po środku znajduje się zrozumienie i szacunek.

Do wyrażenia emocji kobiet, Georgia obrała najrozsądniejszy i najbardziej zrozumiały w tym temacie gatunek – dreampop, charakteryzujący się finezją i lotnością brzmień oraz przestrzennością wokalną. Tu, w The Venus Project instrumenty często ustępują miejsca wokalowi i liryce – bywa też tak, że sytuacja jest odwrotna.

Podróż przez to dziesięcioutworowe wydawnictwo jest hipnotyzująca. Trudno szukać tu mocnych i wyrwanych z kosmosu melodii. To przepełnione klasycznymi, spokojnymi dźwiękami wydawnictwo, które wzrusza, denerwuje i wprowadza w błogi stan pozwalając skupiać się na tym co najważniejsze – liryce. Próżno szukać w zebranym materiale potknięć produkcyjnych i niedociągnięć na jakimkolwiek etapie twórczym. To wydawnictwo zachowawcze produkcyjne i paradoksalnie odważne tekstowo.

Tematyka jest dość szeroka – od przedmiotowego traktowania aż po problemy psychiczne z samooakceptacją (Numb), tym co spaja te dwie skrajności jest kobieta. Georgia w kwestii komponowania idzie dość utartym szlakiem, co w pewnym momencie może znudzić i z kolejnym razem juz nie zaskakuje tak jak powinno. Artystka powiela schemat, w którym najpierw pojawiaja się dźwięki gitar z nałożonym echem, a następnie prym wiadomą mocno chaotyczne, ale przytłumione melodie. Genialne, ale zarazem wtórne i nużące. Akustyka z dreampopem ma szerokie granice, które nie do końca zostały wykorzystane.

To wydawnictwo to absurd konstrukcyjny, a Georgia wykazała się ogromnym pokładem bezczelności. Kiedy nad płyta unosi się filigranowa atmosfera, a do płuc dociera niezwykle delikatny puch, to Nott najpierw uderza nas pięścią, później daje kopa, a na koniec wgniata w ziemię liryką i wokalem. Ona osiągnęła to, o czym marzą setki artystek – jej głos skruszy najtwardszy kamień i wzruszy niejednego twardziela. Ona dotrze tam, gdzie niezbyt często sięgają inni wokaliści – po nitce do kłębką, czyli tutaj serca.

Może wydawać się, że The Venus Project jest płytą łatwą w odbiorze, prostą i skonstruowaną z podstawowych instrumentów i minimalnych zdolnościach producenckich. Nic bardziej mylnego, to wielokrotnie złożone wydawnictwo, do którego pełnego zrozumienia i rozłożenia na czynniki pierwsze, potrzeba kilku podejść. Georgie zrobiła najdelikatniejszy girlpower ostatnich lat (przy tworzeniu tego wydawnictwa nie wziął udziału żaden mężczyzna) i pokazała, że kobieta w muzyce też potrafi sama.

Tags
Show More

ŚREDNIA OCENA WYBRANYCH REDAKTORÓW

Paweł Markiewicz
8/10
Dariusz Kozera
6.5/10


Paweł Markiewicz

Student III roku Dziennikarstwa i komunikacji społecznej w Lublinie. Miłośnik brytyjskiego, jak i polskiego rynku muzycznego. Swoją przyszłość wiąże z dziennikarstwem muzycznym.

Related Articles

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.