Dział PublicystykaRetro Rewind

Retro Rewind #1: Michael Jackson, Las Ketchup, t.A.T.u.



Tak jak wczoraj oznajmiłem, ruszamy z nowymi rubrykami. Dzisiaj w Retro Rewind cofniemy się o dziesięć lat – kiedy to Europę podbiły t.A.T.u., a Kanadę Las Ketchup ze swoim Asereje. Potem cofniemy się aż o trzydzieści lat, kiedy to Stany Zjednoczone podbiło Billie Jean Micheala Jacksona.

Retro Rewind

Co święciło tryumfy dziesięć lat temu, co dwadzieścia, trzydzieści? Co dokładnie X lat temu od dnia dzisiejszego było numerem jeden w danym kraju? O tym właśnie jest rubryka Retro Rewind. W każdy piątek, trzy podróże w czasie.

Marzec 2003, Europa; t.A.T.u. – All the Things She Said

1 marca na listach w Wielkiej Brytanii, Niemczech i prawie całej Europie tryumfy świecił kawałek All the Things She Said, pierwszy singiel rosyjskiego duetu t.A.T.u. w języki angielskim. All the Things She Said to anglojęzyczna wersja hitu t.A.T.uszek – Ya Soshla S Uma.  Za tekst utworu odpowiadają  Sergio Galoyan, Trevor Horn, Martin Kierszenbaum, Elena Kiper and Valeriy Polienko, podczas gdy Horn jest jego producentem. Kawałek ten został wydany na całym świece 18 września 2002 roku. Podczas powstania, tworzenia singla, jak i również tuż po premierze, ani Julia Volkova, ani Lena Katina nie mówiły biegle w języku angielskim.

Utwór nie od razu stał się przebojem – został wydany w niektórych krajach w Europie, jednak oczekiwania były ogromne. W Wielkiej Brytanii masowo ściągano ten singiel z zagranicznych sklepów (warto dodać, że jest to rok 2003, bardzo wczesne początku sprzedaży internetowej). Gdy singiel został w końcu wydany w Wielkiej Brytanii w 2003 roku od razu zadebiutował na szczycie UK Singles Chart i pozostał tam przez kolejne cztery tygodnie. Singiel stał się tam pierwszym – i jak się później okazało – jedynym numerem jeden dziewcząt na wyspach.

Utwór dotarł do miejsca pierwszego w Szwajcarii (siedem tygodni, platyna), Danii (złoto), Włoszech (cztery tygodnie), Niemczech, Hiszpanii, Rumunii i Austrii (pięć tygodni, złoto). W większości europejskich krajów dotarł do pierwszej piątki, gdzie przebywał kilka tygodni. Prawie wszędzie pokrył się złotem, podczas gdy w Norwegii była to podwójna platyna. Był również sukcesem w Polsce.

W połowie 2003 roku utwór został wysłany do rozgłośni radiowych amerykańskich. Stał się jednym przebojem zespołu, który dostał się na Billboard Hot 100 – jego najwyższe miejsce to 20. Zdobył również miejsce 5. Na Hot Dance Club Songs. Na kanadyjskiej liście (odpowiednik Billboardu) Canadian Hot 100 utwór dotarł do miejsca trzeciego.

Popularny był również teledysk do tego utworu. Much Music umieściło go na liście 50 najbardziej kontrowersyjnych teledysków, natomiast FHM Music TV na piątym miejscu najbardziej seksownych teledysków. Utwór / teledysk były pierwszymi, które szeroko naświetlały problem osób homoseksualnych, co na tamte czasy wywołało skandal, ale i jednocześnie jedną z pierwszych dyskusji na te tematy. Po kilku latach od jego realizacji, jedna z dziewcząt urodziła dziecka, co spowodowało plotki, że ich związek był jedynie produktem marketingowym. Dziewczęta tego nie skomentowały, jednak w czasie całej swojej kariery wspierały prawa osób homoseksualnych jak również wszelakie organizacje typu LGTB.

Marzec 2003, Kanada; Las Ketchup – The Ketchup Song (Aserejé)

Las Ketchup Song (angielski tytuł) czy też bardziej znane jako Aserejé to popowy utwór hiszpańskiej grupy trzech dziewcząt, Las Ketchup. Wydany został w lipcu 2002 roku, od razu zyskał popularność. Utwór pochodzi z debiutanckiego albumu hiszpanek, Hijas del Tomate (córki pomidora)

Utwór był olbrzymim sukcesem. Stał się numerem jeden w prawie 30 krajach na całym świecie, w tym w Wielkiej Brytanii, Australii, Kanadzie, Grecji, Szwecji czy rodzinnej Hiszpanii. Na Billboard Hot 100 dotarł jedynie do miejsca 54., co i tak można uznać za sukces. We Francji pokrył się statusem diamentu, w Norwegii sześciokrotną platyną, pięciokrotną w Belgii, czterokrotną w Szwecji, trzykrotną w Australii i Szwajcarii, dwukrotną w Austrii, Danii, Niemczech, Grecji i Nowej Zelandii oraz pojedynczą platyną w Finlandii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Co do tego ostatniego kraju, w podsumowaniu dekady 2000s, utwór ten uplasował się na miejscu 50. I mimo, że największe tryumfy w Europie święcił w 2002 roku (w podsumowaniu rocznym 2002 w Belgii, Francji, Szwajcarii i Szwecji zajął miejsce pierwsze; we Francji do dnia dzisiejszego jest szóstym najlepszym singlem ogółem). To numerem jeden w Kanadzie stał się dopiero właśnie w marcu 2003 (co umożliwiło mu być jednym z bohaterem dzisiejszej rubryki). Warto dodać, że 1 marca był ostatnim dniem po trzytygodniowym tryumfie tego kawałka w tym kraju. Z piedestału zepchnęła go Christina Aguilera z przebojem Beautiful. W sumie, na całym świecie, singiel rozszedł się w ilości przekraczającej 7 mln kopii, co czyni go jednym z najlepszych singli ogółem.

Istnieją trzy wersje utworu – w całości po hiszpańsku, hiszpańsko-angielska (Spanglish) oraz portugalska. W każdej jednak refren jest taki sam (asereje ja eje…) W Brazylii nagrany został duet z zespołem Rouge, co przyczyniało się do wzrostu popularności grupy, przez co ich debiutancki album w samej tylko Brazylii rozszedł się w ilości przekraczającej 2 mln kopii.

Matthew Wilkening z AOL Radio umieścił ten utwór na miejscu 52. listy 100 najgorszych piosenek ogółem. Na Filipinach, gdy taniec do tego utworu stał się bardzo popularny, guru chrześcijańskiej sekty, Iglesia ni Cristo, zakazał swoim wiernym słuchania tego kawałka. Określił go jako jedną z form teistycznego satanizmu. Znalazł tez naśladowców, wielu chrześcijan zakazał słuchania tego utworu i określało go jakoby jego słowa były diabelskie.

Marzec 1983, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania; Michael Jackson – Billie Jean

Billie Jean to drugi singiel Michaela Jacksona z albumu Thriller. Kawałek został napisany przez samego Jacksona we współpracy z Quincy Jones. Wydany został 2 stycznia 1983 roku, podbił Stany Zjednoczone i Wielką Brytanie mniej więcej w tym samym czasie. Utwór prawie nie ujrzał światła dziennego. Po pierwszy nagraniu i odsłuchaniu kawałka, zarówno Jackson jak i Jones nie byli zadowoleni z efektu i chcieli odrzucić kawałek. Jeden i drugi miał swoje obiekcje, co do niego, w końcu jednak doszli do porozumienia i kawałek został umieszczony na albumie.

Utwór spędził osiem tygodni na szczycie Billboard Hot 100, a dziewięć na liście Hot R&B Songs. Dotarł również do pierwszego miejsca w Wielkiej Brytanii – w tym samym czasie, co album Thriller w tymże kraju. W jednym momencie, Jackson miał singiel numer jeden w Stanach Zjednoczonych oraz album i singiel w Wielkiej Brytanii – czyli po dwóch stronach oceanu. Jest to osiągnięcie, które udało się zaledwie kilku artystom. Billie Jean był trzecim w Stanach i dziewiątym w Wielkiej Brytanii najpopularniejszym singlem w podsumowaniu rocznym 1983. Podczas Grammy Awards 1984 Jackson opuścił galę ze statuetkami ze ten utwór w kategoriach Best R&B Song raz Best R&B Male Vocal Performance (w sumie rekordowe osiem nagród podczas jednej tylko gali). Warto też dodać, że była to jedna z najpopularniejszych gal przez kolejne osiemnaście lat, więcej widzów obejrzało dopiero galę w 2012 roku (sukces Adele).

Uważa się, że teledysk do singla wyniósł na szczyty stację MTV, wcześniej nieznaną muzyczną stację. Jest to pierwszy teledysk artysty czarnoskórego regularnie nadawany przez stację muzyczną, podczas gdy do tej pory szefowie telewizyjnych stacji uważali, że czarnoskórzy artyści nie dadzą za bardzo rady utrzymać oglądalności. W 1984 Michael i jego bracia wystąpili w dwóch reklamach Pepsi, do których powstała specjalna wersja hitu – Billie Jean Pepsi Generation.  Dziesięć lat po premierze, w 1993 Michael wykonał utwór podczas swojego Half-Time Show na Super Bowl.

W 2008 roku Kanye West zremiksował kawałek dodając swoje wokale i tak powstało Billie Jean 2008 umieszczone na specjalne wersji albumu Thriller Thriller 25 – świętujące dwudziestopięciolecie tego albumu. Wielu krytyków nie było zadowolonych z tej nowej wersji, twierdząc, że po co poprawiać coś, co jest już i tak doskonałe.

Utwór dotarł na wiele list Best of plasując się albo na miejscu pierwszym albo w ścisłej czołówce.

  • BBC Radio 2 ogłosiło go jako greatest dance record of all time,
  • W 2000 Rolling Stone ogłosiło listę najlepszych popowych utworów od 1963 roku, Billie Jean uplasowało się na miejscu szóstym (I Want You Back było na miejscu 9., Beat It na 22., miejsce pierwsze to Yeasterday Beatelsów).
  • W 2005 roku Sony Ericsson przeprowadził listę na najbardziej ulubione utwory – głosy oddało 600 tys. ludzi z całego świata, Billie Jean uplasowało się na miejscu trzecim. Pięć utworów w pierwszej dziesiątce należało do Michaela.
  • W 2010 Rolling Stone umieścił utwór na miejscu 58. listy The 500 Greatest Songs of All Time.
  • W 2012 na brytyjskiej liście The Nation’s Favourite Number 1 Single, Billie Jean zostało ogłoszone numerem dwa, zaraz za Bohemian Rhapsody Queen.

Tags
Show More


Łukasz Mantiuk

Wydawca i redaktor naczelny All About Music, na stałe (i z miłości) osiedlony w najpiękniejszym mieście Polski, Gdańsku. Miłośnik mainstremu oraz wszystkiego, co niemainstremowe. Lubi proste rzeczy i eksperymentalne, ciekawe i nudne, nowe i stare. Beyoncé i Marylę Rodowicz, Years & Years ale i Evanescence. Popowo i rockowo, soulowo i elektronicznie.

Related Articles

2 Comments

  1. „Billie Jean” Michael Jacksona to jeden z moich ulubionych kawałków króla popu. Zwraca uwagę swoim zrytmizowaniem i niebanalnym podkładem aranżacyjnym. Michael wokalnie także pierwsza klasa. Szkoda, że takie piosenki już dziś nie powstają. Michael wraz z Quincy’m Jones’em potrafili czarować świat.

  2. „Asereje” Las Ketchup to rzeczywiście ketchup – z niewielką zawartością treści (warzywa) w środku. Taki letni hicik zbliżony do „Lambady”, choć stylistycznie odmienny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.