Dział Publicystyka Odkryj z All About Music. Odcinek 37: Julian Lage, Robodrom, Adam Strug...

Odkryj z All About Music. Odcinek 37: Julian Lage, Robodrom, Adam Strug i Kwadrofonik

Dzisiejszy odcinek skupia w sobie trzy odmienne światy. Na początek jazz serwowany przez niezwykle zdolnego młodzieńca obsługującego gitarę elektryczną. Później elektronika z zapachem gier komputerowych i świetnymi tekstami. Na koniec coś o odchodzeniu – Requiem Ludowe zatopione w tradycji, ale czerpiące też ze współczesności. Zapraszam do wysłuchania moich dzisiejszych propozycji!

Pierwszym artystą dzisiejszego odcinka jest Julian Lage. Zacznę od tego, że gitara nigdy nie była instrumentem, który sprawiałby, że moje serce biłoby mocniej, a tu nagle pojawia się taki dwudziestodziewięcioletni jegomość ze Stanów Zjednoczonych i cała misterna konstrukcja upada. Sylwetka artysty prezentuje się następująco: jest to jeden z najzdolniejszych gitarzystów jazzowych młodego pokolenia, ma na swoim koncie mnóstwo płyt nagranych z wybitnymi muzykami – m.in. Garym Burtonem, w którego zespole zajął miejsce, mając ledwie szesnaście lat, samego Pata Metheny’ego; otrzymał nominację do Grammy za płytę Sounding Point, ale to nie wszystko – jest jeszcze jego kariera w roli lidera, która zaowocowała chociażby płytą nagraną z triem i zatytułowaną Arclight. Tutaj się zatrzymam, bo mamy do czynienia z rzeczą wybitną. W skład tria wchodzą: Julian LageScott Collley oraz Kenny Wollesen. Krążek nagrany został w marcu bieżącego roku i zawiera jedenaście pozycji – niektóre z nich są subtelne i urzekają melodią (Nocturne), inne są bardzo ożywcze (Presley), ale wszystkie bez wątpienia opierają się na rewelacyjnym warsztacie. Poniżej jedna z moich ulubionych pozycji z płyty w wersji koncertowej – genialne Persian Ruge.

Zmieniamy drastycznie klimat i przenosimy się do Miasta Stołecznego Warszawy, by spotkać się z zespołem nietuzinkowym. Jest rok 2010 – właśnie on jest datą graniczną powstania formacji Robodrom. Tworzą ją: Tomasz Robaczewski, Jan Ambroziewicz, Szymon OrfinKrzysztof Szczepaniak, Maciej Zych oraz Tomasz Rossowski. Panowie mają na swoim koncie dwa krążki – ten pierwszy, wydany w 2014 roku, zatytułowany jest po prostu ROBODROM, a ten drugi, który ujrzał światło dzienne w roku bieżącym, zatytułowany jest, również po prostu, ROBODROM 2. Dlaczego użyłem słowa nietuzinkowy, by wstępnie wprowadzić w świat muzyki warszawiaków? Stało się tak, dlatego że ich muzyka wymyka się wszelkim szufladkowaniom. Po pierwsze – niby to zwyczajna elektronika zmieszana z popem, ale jakoś tak wyjątkowo sprawnie zmontowana i te elementy rodem z gier komputerowych – trochę to wszystko dalej zaszło niż tylko elektronika z popem. A teksty? Nad tym tematem trzeba się pochylić! Nazwani zostali współczesnymi bardami, a to miano zyskali dzięki niezwykłej błyskotliwości, ironii, kąśliwości, ale przede wszystkim – inteligencji! Reasumując: Robodrom to zdecydowanie jedna z najciekawszych formacji we współczesnej muzyce alternatywnej. 

Na koniec artysta, o którym już kiedyś pisałem, czyli Adam Strug, ale dziś wystąpi z towarzyszeniem zespołu Kwadrofonik. Strug to człowiek wybitny, etnomuzykolog, autor tekstów, muzyki, scenarzysta, instrumentalista, ale przede wszystkim pieśniarz jakiego w Polsce nie ma i pewnie długo nie będzie. Natomiast Kwadrofonik to dość młoda formacja poruszające się w okolicach współczesnej muzyki klasycznej, niestroniąca od eksperymentów, ale też nawiązująca do źródeł – do muzyki ludowej. Ich twórczość spotyka się z bardzo pozytywnym odbiorem – mają na swoim koncie Paszport Polityki czy nagrodę Grand Prix na IX Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja. W jakim celu artyści ci postanowili połączyć swoje siły? Otóż postanowili nagrać płytę i zatytułowali ją Requiem Ludowe. Nietrudno się domyślić, co zawiera wydawnictwo – są to pieśni żałobne skomponowane na nowo, urozmaicone współczesnością, które często zaskakują swoją formą – wstrząsający Alfabet, wrzeszczące Piekło, czy poruszający do głębi utwór Wieczność z sygnałem ze słuchawki telefonu. Dodatkowo, nie można pominąć faktu, że teksty utworów pochodzą ze Śpiewnika Pelplińskiego z 1871 roku. Całość daje nam krążek o odchodzeniu – niezwykle przejmujący i skłaniający do refleksji.

Najnowsze wpisy

Popularne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.