Biblia Popu, odcinek 6. Rihanna wydaje „Good Girl Gone Bad”

null

Rihanna, jeszcze jako Robyn, od pierwszych prób zaistnienia na scenie wywierała ogromne wrażenie na producentach muzycznych. Talent, pewność siebie i determinacja szybko doprowadziła ją do studia, gdzie nagrywała przyszłe przeboje z cenionymi autorami. Najczęściej jednak szybko okazuje się, że młode wokalistki chcą zerwać ze swoim łagodnym wizerunkiem. Tak stało się z Rihanną, która pod skrzydłami Jaya-Z nagrała Umbrellę a tuż za nią trzecią płytę studyjną Good Girl Gone Bad, gdzie pochodzący z niej materiał kandydował na zwycięstwo w 9 nominacjach do Grammy.



W sierpniu 2005 roku ukazał się debiutancki singel Rihanny, Pon de Replay, będący połączeniem karaibskich rytmów i urban popu. Nagranie poprzedziło pierwszy długogrający album artystki, Music of the Sun. Chłodno przyjęty przez krytyków z o wiele cieplejszym odzewem od strony miłośników popu longplay zadebiutował na 20. pozycji zestawienia Billboard 200. Niespełna osiem miesięcy później światło dzienne ujrzał drugi album wokalistki A Girl Like Me z przebojem SOS. Świetnie radziły sobie także kolejne single z płyty, a popularność Rihanny rosła w imponującym tempie. W międzyczasie dołączyła do Gwen Stefani i The Pussycat Dolls w trasie koncertowej, a pod koniec 2006 roku znalazła się obok Johna Legenda i Lionela Richie w gronie artystów, którzy uświetnili galę towarzyszącą wręczeniu Pokojowej Nagrody Nobla.

null

null

Z trzecim studyjnym albumem Good Girl Gone Bad, Rihanna chciała dokonać zarówno zmiany wizerunku, jak i gatunku muzyki, dlatego na początku 2007 roku weszła do studia z topowymi producentami jak Ne-Yo, Stargate i Timbaland. Gwiazda zapowiadała poważną zmianę stylu na bardziej buntowniczy i kobiecy. Skracając swoje włosy i farbując je na czarno sprawiła, że niemal każda nastolatka chciała wówczas czesać się na Rihannę. Odświeżony wizerunek młodej wokalistki stał się dopełnieniem do premierowego singla Umbrella, którym szturmem podbiła listy przebojów. Dzień wydania w Stanach Zjednoczonych datuje się na 29 marca 2007 roku, natomiast światowa premiera piosenki miała miejsce na żywo w nowojorskiej radiostacji Hot 97 i na oficjalnej stronie internetowej Rihanny. W Wielkiej Brytanii po raz pierwszy można ją było usłyszeć w programie Scotta Millsa w Radio 1. Rihanna pobiła kolejny rekord, zapisując się w historii muzyki, utrzymując Umbrella przez 10 tygodni na pierwszym miejscu brytyjskiej listy sprzedaży singli. To pierwszy taki wyczyn od 13 lat, gdy niepodzielnie królował zespół Wet Wet Wet z utworem Love is All Around. Autor piosenki, Terius Nash twierdził, że wielu artystów, m.in. Mary J. Blige i Akon, odrzuciło propozycję nagrania kawałka zanim ostatecznie trafił do Rihanny, która zaciekle o niego walczyła. Jednak gdy to się stało, singiel zadebiutował na oficjalnej liście singli w USA na 91. miejscu, osiągając 1 miejsce Billboard Hot 100, Hot Dance Club Songs i multiplatynę w Stanach oraz najwyższe miejsce m.in. w Argentynie, Australii, Brazylii, Izraelu, Polsce, Republice Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Szwecji oraz w ogólnoeuropejskim i ogólnoświatowym zestawieniu World Singles Top 40.

null

Nie mniejszym zainteresowaniem cieszył się teledysk do Umbrella w którym artystkę można było podziwiać niemal nagą, pomalowaną jedynie srebrną farbą czy w seksownym stroju guwernantki. Za reżyserię odpowiadał Chris Applebaum. Jego premiera odbyła się 26 kwietnia 2007 roku na oficjalnej stronie internetowej wokalistki. Rapowaną wstawkę i rzeszę nowych odbiorców zapewnił Jay-Z. Oficjalny remix piosenki zawiera rap amerykańskiej nastolatki Lil’ Mamy zamiast kwestii rapera. W 2008 roku Rihanna wraz z Jay-Z odebrali statuetkę Grammy (pierwsza dla Rihanny) za Umbrellę, a także wystąpiła podczas ceremonii z tym utworem.

null

Zanim jednak posypały się zaszczytne tytuły i nagrody, 30 maja 2007 roku świat po raz pierwszy w całej okazałości usłyszał o Good Girl Gone Bad. Wydawnictwo osiągnęło światowy sukces sprzedając około 7 milionów egzemplarzy oraz stając się najlepiej sprzedającym wydawnictwem w roku 2007. Single takie jak Shut Up and Drive, Hate That I Love You, Don’t Stop the Music i Rehab promujące album w większości stały się hitami. Bestsellerowy album osiągnął szczyt w krajach takich jak Wielka Brytania, Kanada, Japonia, Brazylia, Rosja i Irlandia, ponadto zadebiutował na pozycji drugiej w Stanach Zjednoczonych i Australii. W Polsce krążek pokrył się podwójną platyną, zaś USA i UK – sześciokrotną. W czerwcu 2007 roku materiał doczekał się reedycji Good Girl Gone Bad: Reloaded z trzema dodatkowymi kawałkami: Take a Bow, remiksem If I Never See Your Face Again z gościnnym udziałem Maroon 5 oraz singlem Disturbia.

Ostatnio opublikowane

17 listopada w muzyce. Kalendarium All About Music

Dzisiejsze Kalendarium powinno przypaść do gustu fanom popu. Zaczynamy je od premiery pierwszej EPki Justina Biebera. Następnie razem z Britney świętujemy spełnienie jej marzenia,...

Nowy teledysk Michała Szczygła

Michał Szczygieł, finalista VIII edycji programu The Voice of Poland, zaprezentował zupełnie nowy singiel. Wraz z piosenką ukazał się teledysk. Nowy singiel Michała Szczygła nosi tytuł...

Posłuchaj w całości: Paweł Domagała – 1984 [ODSŁUCH]

Paweł Domagała oprócz talentu aktorskiego ma także zdolności muzyczne. Po sukcesie debiutanckiej płyty przyszedł czas na kolejną. Paweł już w zapowiedziach informował, że nowa płyta...

Charyzma, talent i przebojowość, czyli siła braci Kwiatkowskich w Warszawie. Relacja Maksymiliana Kluziewicza

To się musiało kiedyś stać. Dawid Kwiatkowski i Michał Kwiatkowski wyruszyli we wspólną trasę koncertową. Akustyczną, kameralną, chwilami sentymentalną, ale pełną pozytywnej energii i niespodzianek. Zaplanowany...

Nowy singiel Jennifer Lopez

Jennifer Lopez wystąpiła na tegorocznej gali American Music Awards. Gwiazda zaśpiewała wówczas nowy singiel, promujący film z jej udziałem. Dzisiaj utwór ma oficjalną premierę. Organizatorzy...