Dział Publicystyka Biblia Popu Biblia Popu, odcinek 4. Beyoncé wydaje "self-titled" i zmienia rynek muzyczny

Biblia Popu, odcinek 4. Beyoncé wydaje „self-titled” i zmienia rynek muzyczny

Pewnego grudniowego poranka budzisz się i nagle dociera do ciebie informacja, że ulubiony artysta nieoczekiwanie wydał nową płytę. Taki prezent otrzymali wszyscy fani Beyoncé, która wydając self-titled w 2013 roku spopularyzowała wydawanie albumów bez zapowiedzi, a także przywróciła trend przenoszenia ich na duży ekran.



null

Piąty solowy album Beyoncé ukazał się całkowicie bez zapowiedzi. Z dnia na dzień wydawnictwo zostało udostępnione w formie cyfrowej, a fizycznie trafiło do sprzedaży tydzień po tej dacie. Album sprzedano w ponad 617 000 egzemplarzach w Stanach Zjednoczonych i 828 773 na całym świecie w pierwszych trzech dniach sprzedaży, stając się najszybciej sprzedającym się albumem w historii iTunes. Według Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), Beyoncé była dziesiątym najlepiej sprzedającym się krążkiem roku. Nowy materiał zdobył powszechne uznanie krytyków, którzy chwalili jego produkcję, seksualność i jakość wokalu.

Z takim autorskim składem album był skazany na sukces. Należeli do niego m.in. JAY Z, Timbaland, Justin Timberlake, Pharrell Williams, Drake, Sia, Ryan Tedder, Miguel, Frank Ocean a także reżyserzy najlepszych teledysków na świecie – Jake Nava, Hype Williams, Jonas Akerlund i fotograf Terry Richardson. Tak oto na sygnowanej własnym imieniem płycie znalazło się 14 nowych piosenek i aż 17 teledysków. Widzę muzykę, nie tylko ją słyszę – tak artystka podsumowała ideę, której efektami podzieliła się 13 grudnia 2013 roku. Część teledysków powstawała w ramach trasy Mrs. Carter Show World Tour w pełnej konspiracji, mimo że plan zdjęciowy często znajdował się w miejscach publicznych, takich jak brazylijska plaża, ulice Nowego Jorku, zamek w Paryżu, czy skatepark.

Oczywiście nie tylko Beyoncé wpadła na pomysł nieoczekiwanego wydawania płyt, a także była daleko nie pierwszą artystką, która od razu widziała muzykę na ekranie. Tego rodzaju wizualnych albumów umieszczonych na kasetowych taśmach, już w latach osiemdziesiątych powstawało całkiem sporo, jednak często były pomijane z dość oczywistych względów do których należy m.in. ograniczony dostęp do tego rodzaju dobrodziejstw współczesnej techniki. Jednak zasługę wielkiego powrotu i nadania wydawaniu płyt nieco kreatywności w XXI wieku z pewnością można przypisać Beyoncé, zważywszy również na to, że dziś wiele płyt nie obchodzi się bez rozbudowanej kampanii promocyjnej przed wydaniem.

Album został ponownie wydany w listopadzie 2014 roku jako Beyoncé (Platinum Edition). W ramach edycji wraz z rozszerzoną o pięć piosenek tracklistą, krążek sprzedał się w ponad pięciu milionach egzemplarzy na całym świecie, wliczając podium na najważniejszych notowaniach muzycznych, w tym Billboard 200 w USA, Australii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Polscy słuchacze również nie pozostali dłużni, kupując ponad 20 tysięcy kopii krążka i tym samym czyniąc go #1 krajowej listy sprzedaży. Następny rok przyniósł wokalistce trzy nominacje do Grammy m.in. za album roku, a także trzy zwycięskie statuetki za najlepszą piosenkę R&B oraz najlepsze wykonanie R&B dla Drunk In Love, a także wyróżnienie w kategorii Best Surround Sound Album.

Na przestrzeni wszystkich tych wydarzeń, Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI) rozpoczęła wielomiesięczne konsultacje między branżami związanymi z przemysłem muzycznym i preferencjami konsumentów, a następnie podjęła decyzję o wejście w życie piątków z nową muzyką. Wszystkie najważniejsze premiery na całym świecie, zarówno w formie cyfrowej, jak i namacalnej, od 10 lipca 2015 roku zaczęły pojawiać się w sprzedaży w tym samym momencie – w piątki o godzinie 00:01 czasu lokalnego.

Najnowsze wpisy

Popularne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.