Dział Publicystyka Biblia Popu Biblia Popu, odcinek 2. Whitney Houston i "Bodyguard"

Biblia Popu, odcinek 2. Whitney Houston i „Bodyguard”

Kevin Costner, u boku którego Whitney Houston zadebiutowała na dużym ekranie, powiedział, że jako aktorka była ona niepewna swoich możliwości, ale było to nieuzasadnione, ponieważ doskonale sobie poradziła. Połączenie muzyki, sztuki aktorskiej i wrażliwości – to wszystko przekazała nam bohaterka filmu Bodyguard z 1992 roku i towarzyszącej ścieżce dźwiękowej. I Will Always Love You okazało się preludium do sukcesu, gdzie widzowie wypełniali sale kinowe, a następnie ustawiali się w kolejkach do sklepów muzycznych.



null

W 1990 roku premierę miał trzeci studyjny album Whitney, I’m Your Baby Tonight – po nim artystka postanowiła spróbować sił w aktorstwie. W 1992 roku Houston zagrała w kinowym melodramacie The Bodyguard u boku aktora i producenta filmu – Kevina Costnera. Obraz w reżyserii Micka Jacksona okazał się wielkim przebojem – tylko w Stanach zarobił 120 milionów dolarów, a na świecie suma wzrosła do 410 milionów. Dużym powodzeniem cieszyła się wydana przez Arista Records, ścieżka dźwiękowa zatytułowana The Bodyguard: Original Soundtrack Album, którą w połowie wypełniły utwory artystki. To właśnie na soundtracku znalazła się nowa wersja I Will Always Love You z repertuaru Dolly Parton, która należy do najbardziej rozpoznawalnych piosenek z repertuaru Whitney.

null

Soundtrack miał swoją premierę pod koniec listopada 1992 roku, zaś promujący go utwór zaledwie kilkanaście dni wcześniej, 3 listopada. Wyprodukowana przez Davida Fostera, ballada w wykonaniu divy okazała się wielkim sukcesem na skalę światową pojawiając się na 68. miejscu w zestawieniu najważniejszych piosenek wszech czasów opublikowanym przez magazyn Billboard. Singiel triumfował na listach przebojów w Kanadzie, Francji, Niemczech, Irlandii, Holandii, Norwegii, Nowej Zelandii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, we Włoszech oraz w Wielkiej Brytanii i w pięciu zestawieniach amerykańskiego Billboardu – we wszystkich zajmując pierwsze miejsce łącznie z notowaniem Hot 100. Singel zadebiutował na 40. miejscu na liście, po czym poszybował w górę i stał się dziesiątym numerem jeden piosenkarki, zajmując przez 14 tygodni miejsce na czele zestawienia (najdłużej w przypadku jakiejkolwiek wokalistki, później ten rekord wyrównała Mariah Carey z piosenką We Belong Together). Sprzedano ponad 12 milionów egzemplarzy singla.

null

Po ogromny sukcesie pierwszego singla, postanowiono wydawać kolejne piosenki, w tym większość wykonanych przez główną bohaterkę, zarówno aktorską jak i muzyczną. Na tę rolę obsadzono I’m Every Woman, które dobrze prosperowało na międzynarodowej arenie, m.in w Grecji, Kanadzie, Danii, Belgii, Holandii, Nowej Zelandii, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i w USA z miejscem 4. Billboard Hot 100.

null

Podobne pozytywne reakcje spotkały kompozycję I Have Nothing z #4 amerykańskiej listy oraz #3 UK Singles. Formalnie nieco słabiej w notowaniach poradziły sobie dwa ostatnie numery – Run To You i Queen of the Night, chociaż z perspektywy stało się jasne, że pomimo mniejszego rozgłosu, zdobyły one uznanie wielu fanów Whitney.

null

null

Nad muzyczną produkcją wydawnictwa artystka współpracowała z Clive Davisem. Stał się on piątym najlepiej sprzedającym się albumem wszech czasów, natomiast pierwszą najlepiej sprzedającą się ścieżką dźwiękową wszech czasów, osiągając wynik ponad 42 milionów sprzedanych egzemplarzy na całym świecie. Ponadto soundtrack był pierwszym albumem zweryfikowanym przez Nielsen SoundScan za cyfrową sprzedaż, który sprzedał ponad milion sztuk w okresie jednego tygodnia, kończąc na 27 grudnia 1992 roku. Do kolejnych wyróżnień muzycznego dzieła należy nagroda Grammy dla Albumu Roku i 18× platynowy certyfikat uzyskany w listopadzie 2017 roku. Muzyka do kultowego filmu stała się wówczas najlepiej sprzedającą się płytą w Stanach Zjednoczonych. W następnych latach Whitney pojawiła się w kolejnych kinowych produkcjach – Czekając na miłość i Żona pastora do którego również przygotowała soundtrack. Oba filmy okazały się sporymi przebojami, jednak o powtórzeniu sukcesu Bodyguarda nie mogło być mowy. Stuprocentowy powrót do muzyki nastąpił w 1998 roku, kiedy na rynku pojawił się jej czwarty longplay My Love Is Your Love, będący pierwszym i jedynym regularnym krążkiem wokalistki wydanym w dekadzie lat. 90. Na płytę trafiła m.in. kompozycja When You Believe wykonana w duecie z Mariah Carey. Utwór znalazł się także na soundtracku do animacji Książę Egiptu i w 1999 roku zdobył Oscara w kategorii najlepsza piosenka filmowa.

null

Na cześć 25-lecia wydania soundtracku The Bodyguard, wytwórnia nieżyjącej już Whitney Houston wydała album I Wish Of Love: More From The Bodyguard, który zawierał kolekcję nigdy wcześniej nie wydanych nagrań na żywo z historycznej trasy The Bodyguard Tour z lat 1993-1995, alternatywne wersje nagrań audio z filmu oraz alternatywną wersję remiksu I’m Every Woman.

Najnowsze wpisy

Popularne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.