Biblia Popu, odcinek 10. Christina Aguilera wydaje „Stripped”

Era Stripped to prawdziwa rewolucja muzyczna i wizerunkowa artystki, która dotąd była kojarzona ze słodką teen-popową idolką. I chociaż medialne metamorfozy nastolatek w fighterki nie są niczym odkrywczym, materiał zawarty na 4. studyjnej płycie Christiny Aguilery wzruszał (Beautiful, The Voice Within) i jednocześnie sporo narozrabiał (Dirrty, Can’t Hold Us Down) w muzyce popularnej.

null
nullPaździernik 2002 roku przyniósł trzeci anglojęzyczny i czwarty ogółem album Christiny Aguilery pod tytułem Stripped. Znacznie dojrzalszy i zdecydowanie bardziej odważny. W nagraniu płyty wokalistkę wspomogli wybitni artyści, np. Linda Perry, znana również ze współpracy z Pink. Ponadto gościnnie wystąpili Redman, Alicia Keys, Lil’ Kim oraz gitarzysta legendarnej rockowej kapeli Jane’s Addiction – Dave Navarro. Sam materiał spotkał się z wielkim powodzeniem komercyjnym, a wszystkie single stały się międzynarodowymi przebojami. Zgromadzone piosenki łączą w sobie elementy popu, rhythm and bluesa, soulu oraz czerpią z gatunków muzycznych jak hip-hop, rock i muzyki latynoskiej. Wraz z wydaniem płyty Christina postanowiła zerwać z teen-popowym wizerunkiem, który wykreowała w trakcie promocji debiutanckiego albumu studyjnego, nabierając, jak sama wspominała, autentyczności. Artystka napisała niemal każdy zawarty na albumie utwór. Była też generalną producentką kontrowersyjnego Dirrty. Wydawnictwo nominowano do wielu nagród muzycznych, w tym Grammy za najlepsze żeńskie wykonanie piosenki pop oraz za piosenkę roku − w obydwu przypadkach nominowana do prestiżowego tytułu była ballada Beautiful. W Polsce Stripped zyskało miano najlepiej sprzedającego się albumu pierwszej połowy 2003 roku. Płyta była bliska zdobycia numeru jeden w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, jednak zakończyła swoją drogą na niemniej zaszczytnym, drugim miejscu, z sześciokrotną platyną w UK i czterokrotną w USA, gdzie sprzedano ponad 4,5 miliona egzemplarzy.

nullNa pierwszy singel wybrano Dirrty nagrane z gościnnym udziałem rapera Redman i opublikowany w połowie września 2002 roku. Zdobył on rozgłos dzięki kontrowersyjnemu teledyskowi – częściowo ocenzurowanemu. Jego autorem jest David LaChapelle, który ukazał przemiany Christiny z idolki nastolatków w pewną swej seksualności młodej artystki. Singiel osiągnął spory sukces komercyjny na całym świecie, przede wszystkim w Europie i Azji. W rodzimych Stanach Zjednoczonych sprzedaż singla − w porównaniu z poprzednimi singlami − nie była okazała, ponadto uplasował się na 48. pozycji notowania Billboard Hot 100. W 2003 roku kawałek został nominowany do Grammy w kategorii najlepsza współpraca wokalna − muzyka pop.

null

Drugim singlem w kolejności zostało Beautiful wyprodukowane przez Lindę Perry. W 2004 roku kompozycja została wyróżniona nagrodą Grammy w kategorii najlepszy żeński występ pop oraz nominacją w kategorii piosenka roku. Singiel odniósł spektakularny sukces komercyjny, wliczając drugie miejsce na podium Billboard Hot 100. Teledysk przedstawiający osoby homoseksualne i transgenderyczne wyreżyserował Jonas Åkerlund. Klip przyniósł Aguilerze nagrodę GLAAD Media, a także drugie miejsce wśród najlepszych wideoklipów dekady 2000–2010 według amerykańskiej stacji muzycznej VH1.

null

Światowa premiera trzeciego singla Fighter odbyła się 18 marca 2003 roku. Niespełna trzy miesiące później, utwór wydano na amerykańskim rynku muzycznym. Za jego produkcję odpowiada Scott Storch, zaś nagranie realizowano w Royal Z Entertainment budynku The Enterprise Studios w Burbank oraz w hollywoodzkim Conway Studios. Tu swój udział w nagrywaniu utworu miał wcześniej wspomniany Dave Navarro, który gościnnie zagrał na gitarze. Numer zdobył 3. miejsce brytyjskiej listy przebojów, za to Stany Zjednoczone nie do końca dały się porwać jego rockowej energii, kończąc na 20. pozycji notowań Billboard Hot 100 i Billboard Hot 100 Airplay. Mimo średniego wyniku na liście, amerykanie chętnie sięgali po singiel, co dało jej platynę za sprzedaż ponad 500 tysięcy kopii. Łącznie wyprzedano 3,5 miliona egzemplarzy singla dookoła globu. Singiel wywalczył także solidne miejsca w krajach jak Australia (#5), Kanada (#3), Irlandia (#4), Holandia (#5). Zajmował również miejsce 3. na liście European Hot 100 Singles. Poza tym widniał w argentyńskich, filipińskich, hongkońskich, indonezyjskich, rosyjskich, szkockich i tureckich listach przebojów, a także stał się hitem azjatyckich mediów. Podsumowując, Fighter był jednym z lepiej notowanych i sprzedających się singli z ery albumu Stripped.

null
Na Stripped nie zabrakło również żeńskich duetów. Can’t Hold Us Down to piosenka R&B o feministycznej treści wyprodukowana przez Scotta Storcha oraz nagrana z gościnnym udziałem raperki Lil’ Kim. W 2004 roku współpracę pań doceniono nominacją do nagrody Grammy w kategorii najlepsza współpraca wokalna − muzyka pop. Singel odnosił umiarkowane sukcesy na listach przebojów. Z najbardziej pozytywnym przyjęciem spotkał się w Europie Na amerykańskiej liście Billboard Hot 100 dotarł na pozycję dwunastą, stając się dziesiątym z kolei singlem Xtiny, który znalazł się w Top 20 zestawienia.

null

Oficjalną ogólnoświatową promocję wydawnictwa zamykało The Voice Within. Piąty singiel został wyprodukowany przez Glena Ballarda, ukazał się w listopadzie 2003 roku i dotarł do trzydziestego trzeciego miejsca Billboard Hot 100. Osiągnął dziewiątą pozycję w brytyjskim notowaniu UK Singles Chart oraz ósmą na australijskiej liście, a także zajmował miejsca w Top 10 wielu światowych notowań, głównie w Europie. Czarno-biały teledysk do utworu wyreżyserował David LaChapelle.

Popularne